Det hele begynte som et enkelt hospital for spedalske og hjelpeløse. Takket være kong Magnus Lagabøte og biskop Thorgils fikk Stavanger et av landets første sykehus. I over 600 år lå institusjonen vegg i vegg med kirken på Pedersgjerde, den siste tiden som en nasjonal skam. Sven Egil Omdal har skrevet den lokale sykehushistorien fra middelalderen og fram til vår tid. Han forteller om samspillet mellom kirken i Stavanger og den gryende legevitenskapen, på godt og vondt: Fra omsorg for de svakeste, via besvergelser og heksebrenning fram til moderne sykepleie.

Foredrag ved Sven Egil Omdal.

I samarbeid med Must, Stavanger byhistorisk forening og Storhaug historielag

Billetter: 100,-/50,-(med A-kort)

Entre. Storhaug Historielags medlemmer betaler kr. 50,- (halv pris)

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Storhaug Historielag ble etablert som en egen organisasjon i 1998. Formålet med historielaget er å fremme interessen for bydelens historie.

Jelsagata 2, 4012 Stavanger, Norway

Besøkende på nettsiden